Podział środków wspomagających wg Australijskiego Instytutu Sportu ze względu na ich efektywność i bezpieczeństwo

Australijski Instytut Sportu podzielił środki wspomagające, na cztery grupy (podział sprzed 3-4 lat):

  • Grupa A – suplementy zalecane dla sportowców – stanowią dobre źródło energii i naukowo wykazano poprawę możliwości wysiłkowych po zastosowaniu ich w konkretnych przypadkach.
  • Grupa B – suplementy do „rozważenia” do ewentualnego ich zastosowania u sportowców – są wstępne doniesienia o ich skuteczności i są nimi zainteresowani trenerzy oraz zawodnicy.
  • Grupa C – suplementy niepolecane ze względu brak przekonywujących dowodów naukowych o ich skuteczności, poza sporadycznymi przypadkami. Większość suplementów szeroko reklamowanych i popularnych wśród zawodników.
  • Grupa D – suplementy zabronione przez WADA, albo o dużym ryzyku zanieczyszczenia substancjami dającymi pozytywny wyniku w testach antydopingowych.

 

Grupa A – suplementy zalecane dla sportowców – stanowią dobre źródło energii i naukowo wykazano poprawę możliwości wysiłkowych po zastosowaniu ich w konkretnych przypadkach.

  1. Witamina C i E (działanie antyoksydacyjne)
  2. Dwuwęglan sodu, cytrynian sodu (działanie alkalizujące)
  3. Suplementy wapnia
  4. Kreatyna
  5. Suplementy uzupełniające elektrolity
  6. Suplementy żelaza
  7. Płynne zamienniki posiłków
  8. Suplementy multiwitaminowe i mineralne
  9. Probiotyki (wspomaganie układu trawienia)
  10. Batony sportowe
  11. Napoje sportowe
  12. Żele sportowe
  13. Witamina D

Grupa B – suplementy do „rozważenia” do ewentualnego ich zastosowania u sportowców – są wstępne doniesienia o ich skuteczności i są nimi zainteresowani trenerzy oraz zawodnicy.

  1. Colostrum
  2. Beta-alanina
  3. Glukozamina
  4. Glutamina
  5. HMB
  6. Melatonina
  7. Probiotyki (sprawność układu immunologicznego)
  8. Ryboza

Grupa C – suplementy niepolecane ze względu brak przekonywujących dowodów naukowych o ich skuteczności, poza sporadycznymi przypadkami. Większość suplementów szeroko reklamowanych i popularnych wśród zawodników.

  1. Aminokwasy rozgałęzione BCAA (oraz inne wolne aminokwasy)
  2. Karnityna
  3. Chrom
  4. Koenzym Q10
  5. Kordyceps
  6. Cytochrom C
  7. Gamma-oryzanol i kwas ferulowy
  8. Żeń-szeń
  9. Inozyna
  10. Lactaway
  11. Suplementy zwiększające syntezę tlenku azotu
  12. Napoje nasycone tlenem (Oxygenated waters)
  13. Pirogronian
  14. Różeniec górski (Rhodiola rosea)
  15. Suplementy witaminowe (używane w pozostałych kwestiach niż w grupie A)
  16. ZMA (cynk, magnez, witamina B6)

Grupa D – suplementy zabronione przez WADA, albo o dużym ryzyku zanieczyszczenia substancjami dającymi pozytywny wyniku w testach antydopingowych.

  1. Androstendion
  2. 19-norandrostenediol
  3. DHEA (dihydroepiandrostendion)
  4. Efedryna
  5. Strychnina
  6. Buzdyganek ziemny (Tribulus terrestris) i pozostałe ziołowe suplementy mające mieć pozytywny wpływ na syntezę testosteronu

 

W kolejnych latach, wraz z nowszymi informacjami, AIS sporządził nowy podział.

Podział na grupy pozostał bez zmian, jednak dane zostały zaktualizowane.

Źródła:

  1. http://www.ausport.gov.au/ais/sports_nutrition/supplements/classification

Autorem  powyższego artykułu jest Patryk Bielawski. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie bez zgody autora zabronione.